Hogyan szivárognak ki az Apple legnagyobb titkai?
Az új termékek iránti kíváncsiság töretlen, ahogy a szivárogtatások mértéke is. Tényleg minden évben egyre nagyobb mértékű az üzleti titkok kijutása?
Szeptember 12-én este hét óra magasságában az internet elé lezuttyanó Apple rajongók kissé savanyú szájízzel várhatták az idei iPhone-ok bemutatását, hiszen már két héttel korábban szinte mindent lehetett tudni: három új iPhone, egy új Apple Watch, új színek és még nagyobb kijelzők. Tulajdonképpen nem csak ezekről beszélt az Apple, de azokat a tulajdonságok, amik kívülről is jól láthatóak már mind ellőtték korábban.
Ahogy a neveket is, a tárterületet és a többi, egy szóval mindent ami alapján egy átlag felhasználó a váltás mellett dönt egy korábbi modellről. De vajon ez a valaha volt legnagyobb szivárogtatás? Jellegét tekintve: igen, hiszen minden kiszivárgott, amit múlt héten bemutatott az Apple. Viszont, ha az érdeklődést vesszük alapul, akkor közel sem. Sőt, valójában a top 3-ban sincs.
Augusztus végén a 9to5mac szerzői szolgáltatták a legnagyobb leakeket, a tavalyról már jól ismert HomePod vadász Rambo és írótársa, Chance Miller exkluzív fotókat osztottak meg az iPhone XS, iPhone XS Max és 4. generációs Apple Watch modellekről. Ezek olyan termékek, amik ugyan belül nagyon izgalmas fejlesztéseket hoztak, külsőre csak szakavatott szemek tudnak különbséget tenni a tavaly bemutatott modellekhez képest.
Visszatekerve az idő kerekét, több jelentős szivárgotatás is az eszünkbe jutott, amiket osztályoztunk és pontokba szedtünk. A rangsort több szempont alapján válogattuk össze, aszerint, hogy az mekkora érdeklődést váltott ki az emberekben és milyen fogadtatást kapott később, illetve az Apple szempontjából melyek voltak a legkínosabbak. Kezdjük a felsorolást a dobogós helyezettel:
3. A nagy iPhone X dizájnváltás

Tavaly több szempontból is egy egészen új dimenzióba helyezte az Apple az iPhone-okat. Az iPhone X külsőre és az arcfelismerést tekintve is markáns szemléletváltást hozott az okostelefon piacra. A messziről is jól felismerhető, ikonikus formatervet először Guilherme Rambo bogarászta ki a HomePod kódjából, amit mára a kínai mobilgyártók egy az egyben lemásoltak, a madarak pedig azt csiripelik, hogy a következő hónapban bemutatásra kerülő új Pixel széria is notch-ready lesz.
A Face ID érkezését is tudtuk, hiszen a firmware-ben feltüntetett autentikációs azonosítók elárulták az Apple-t a bemutató előtti utolsó hétvégén. Megnéztem volna Tim Cook arcát, amikor kapja a fülest, hogy a valószínűleg több éven át csiszolgatott formatervet és új technológiát már a bemutató előtt sikerült elspoilerezni, amiről a tech sajtó már minden jót és rosszat megírt azelőtt, hogy kézbe vették volna az újságírók a telefont.
2. Az első elől-hátul üveg iPhone
Igen régre kell visszalapoznunk az Apple időkapszulájában, egészen 2010-ig, amikor az Apple az első lényeges dijánváltással és a “rosszul fogod az iPhone-t” sztorival sokkolta a rajongókat. Az iPhone 4-et még Steve Jobs mutatta be büszkén, ami a szappantartó kialakítást elhagyva egy sarkos, fémkeretes, elől-hátul üveg telefont jelentett.
Bár az idő megszépíti ezeket az emlékeket, valószínűleg már az Apple-nél is csak nevetnek ezen, akkoriban viszont több olvasott tech portál komoly kétségeket fűzött az iPhone 4 kialakításához. A “rosszul fogod” botránytól eltekintve vágülis ez volt az egyik legszebb iPhone, amit az Apple valaha készített, sok magyar felhasználónak pedig az első, hiszen ez volt a második, de már sokkal jobban elterjedt modell, amit itthon is meg lehetett vásárolni.
Érdekesség, hogy ebben az évben az első generációs Magic Trackpadről is kiszivárgott egy fotó, amit szintén változatlan formában később be is mutatott az Apple. Nekem a mai napig ilyenem van.
1. Az óriás iPhone leleplezése
Nem, nem az első gigantikus méretet öltő iPhone 6-ról van szó, ami a valaha készült legsikeresebb iPhone volt 2014-ben. Az óriás iPhone leleplezése szintén 2010-ben történt, ami tulajdonképpen egy iPad volt, azaz az első iPad. Három héttel a bemutató előtt a Wall Street Journal már tudni vélte, hogy az Apple egy új termékkategóriát vezet be a kínálatba és bemutat egy óriási kijelzővel ellátott eszközt.
Akkoriban már léteztek ilyen-olyan tabletek, de tulajdonképpen maguk a gyártók sem tudták definiálni, hogy mire alkalmas egy ilyen eszköz. Éppen ezért az elbeszélések szerint maga Steve Jobs mutatta meg idő előtt az eszközt Walt Mossberg legendás újságírónak, akivel egyébként nagyon jó viszonyt ápolt akkoriban az Apple.
Érdekesség, hogy ha feltúrjuk az internetet, erre nem sok egyértelmű információt találunk, az eredeti cikk pedig nem Mossberg nevével jelent meg. Ennek ellenére több mint valószínű, hogy ő állt a háttérben, hiszen az Apple világa körül már akkor is nagy volt az érdeklődés, ha nem is akkora, mint napjainkban. Steve félelme végül beigazolódott és az újságírók a bemutatást követően nagyon lehúzták az eszközt. Kevés kivételek egyike Mossberg volt, aki méltatta az iPadet.
Hogyan történhetett ez?
Az iPad szivárogtatás kapcsán az Apple egyik volt kommunikációs munkatársa beszélt a Mac Observernek arról, hogyan működnek a kontrolált szivárogtatások. A volt alkalmazott elmondta, hogy olykor a cég kommunikációs emberei úgy látják jónak, ha bizonyos részletek kiszivárognak. Ez több szempontból is előnyös a cégeknek:
- az új termék iránti tűz fellobantása
- az árazásra adott reakció előzetes mérése, az Apple minden esetben patikamérlegen játszik az új árakkal
- a konkurencia pánikba ejtése
- a kellő hype biztosítja a maximális újságírói részvételt
A kontrolált szivárogtatás bizalmi folyamat, a cég nem ad ki akárkinek belsős infót és nem határozza meg a hír jellegét csak megszellőztet néhány részletet, többnyire telefonon. Nincs e-mail, nincs levelezés, csakis telefonbeszélgetéseken keresztül működik, így mindkét fél védett marad. Ugyanez az informátor azt is hozzátette, hogy a Nagy iPad szivárgotatás ominózus esete szigorúan tőzsde zárás után történt, az Apple nem a részvényárak feltornázására játszik.
Ez nem azt jelenti, hogy minden szivárgotatásért maga az Apple a felelős, sőt valószínűleg csak egészen csekély számban fordul elő manapság, ha egyáltalán előfordul még ilyen a cég kommunikációs gyakorlatában. Az új tech innovációk sok embert érdekelnek, így szinte minden óriásvállalatnál előfordulnak ilyen esetei. A Google és a Samsung termékei is minden évben kiszivárognak, idén már a Xiaomi, a Huawei és a GoPro is beleesett ebbe a csapdába.
Ismét felmerülhet a kérdés: régen minden jobb volt? Izgalmasabbak voltak a Keynote-ok, mert kevesebb volt a szivárogtatás? Valójában korábban sokkal fontosabb információk kerültek ki, ráadásul több mint valószínű, hogy tudatosan. Mára viszont ez átcsapott a híroldalak kedvenc elfoglaltságába, mivel a felhasználók imádják a pletykákat. Ez pedig a hype melegágya, mégha az Apple nem is nézi jó szemmel, hogy szinte minden külső újdonság kiderül a termékek bemutatója előtt.
Forrás: iMagazin