2019. júl 10.

11 éves az App Store – sikertörténet a kezdetektől

írta: Tele a Tokom
11 éves az App Store – sikertörténet a kezdetektől

Az App Store, a kedvenc alkalmazásboltunk pont ma 11 éve 2008. július 10-én nyitotta meg először virtuális kapuit a látogatók előtt. A 11. születésnap pedig tökéletes alkalom arra, hogy mélyen beleássuk magunkat a bolt történelmébe, hogy megtudjuk, hogyan is kezdte az App Store a hihetetlenül sikeres kalandját.

Valószínűleg senkinek sem kell bemutatni az App Store-t, hiszen minden iPhone, iPad vagy Mac felhasználó töltött már le az Apple online boltjából alkalmazást. Az alkalmazások sok mindenben megváltoztatták életünket, használatukkal fejleszteni tudjuk a kreativitást és új dolgokat tanulhatunk.

Arról nem is beszélve, hogy itt mindig felfedezhetünk és le is tölthetünk új alkalmazásokat. Az egyértelmű szerkezet, az ajánlások és a tematikus listák megkönnyítik a dolgunkat a keresésben. A minden nap frissülő ‘Ma’ fülön kiemelt alkalmazások, történetek, tippek és trükkök teszik lehetővé, hogy mindig naprakész információt kapj az új és a már megjelent alkalmazásokról. Ráadásul a Keresés fül is rendkívül sokat segít abban, hogy mire lehet épp szükséged az adott pillanatban – a keresési találatokban szerkesztői történeteket, tippeket és trükköket, illetve további listákat találsz.

Az Apple weblapján említi, hogy két cél megvalósítása érdekében hozták létre az App Store-t: “Hogy egy biztonságos és megbízható helyet biztosítsunk vevőinknek ahhoz, hogy feldezzék és letöltsék az alkalmazásokat, illetve a fejlesztőkről sem feledkeztünk meg, hiszen az App Store nekik páratlan üzleti lehetőséget nyújt.”

Annak érdekében, hogy a cég elérje ezeket a célokat, szigorú és folyamatosan frissülő szabályokat és elveket hoztak létre, melyek biztosítják hogy az alkalmazások magas színvonalú adatvédelmi, biztonsági és tartalmi irányelveket követnek. Az App Store külső fejlesztők alkalmazásaira vonatkozó irányelvei (App Store Review Guidelines) kiváló iránymutatást adnak a fejlesztőknek arról, hogy az App Store-ban megjelentetett alkalmazásoknak biztonságosnak, felhasználóbarátnak kell lenniük, illetve alkalmazkodniuk kell az Apple szabályaihoz és adatvédelmi irányelveihez, nem jelenthetnek veszélyt a készülékekre, nem lehetne malware-ek, és csak engedélyezett készülékeken lehetnek használhatóak.

Nagyjából 100 000 alkalmazással pályáznak a fejlesztők heti szinten, ezek közül mindegyiket alaposan felülvizsgálják, a legtöbbre pedig már 24 órán belül érkezik válasz. Azonban általában csak ennek 60%-a esik át a rostán, a másik 40%-ot általában elutasítják az esetleges bugok vagy adatvédelmi problémák miatt.

Az App Store előtt

Most, hogy részletesen kiveséztük mi is az App Store szerepe mindennapjainkban, itt az idő, hogy megvizsgáljuk egy kicsit az alkalmazásbolt múltját is. Kezdjük az elején, szóval tekerjünk vissza egészen 2007-ig, amikor is az első iPhone-t jelentette be Jobs, akkor még App Store nélkül. Mikor 2007-ben bemutatták a készüléket a Macworldön, csak beépített alkalmazásokat tartalmazott, harmadik féltől származó appoknak pedig híre sem volt. Érdekes módon az iTunes már 2003-ban működésbe lépett és talán ez adta az ötletet a cégnek, hogy az asztali e-kereskedelmet mobilkészülékre is elhozhatják.

Ahhoz, hogy a felhasználók új alkalmazásokat használhassanak az iPhone-hoz, a cég először webes alkalmazásokat javasolt. Azonban nem sokkal később az alapvető funkciók hozzáférhetőségének hiányában, a gyenge teljesítmény és a nehézségek miatt egyértelművé vált, hogy a harmadik féltől származó iPhone appokból natívat kell csinálni.

Meg kell jegyeznünk viszont, hogy Steve Jobs először ellenezte az ötletet. Legfőbb aggodalma az volt, hogy a harmadik féltől származó alkalmazások megjelenése az iPhone-on számos biztonsági problémához vezethet, illetve azt sem akarta volna, hogy a kevésbé jól megtervezett alkalmazások “beszennyezék” az Apple legújabb termékét, az iPhone-t. Szerencsére a cég más fontos emberei – különösen Phil Schiller és Art Levinson – tovább lobbiztak Jobsnál, hogy gondolja meg magát, és végül sikerrel is jártak.

2008 tavaszán az Apple bemutatta az SDK-t (magyar nevén szoftverfejlesztői csomagot), ezáltal pedig lehetővé tették a külsőfejlesztők számára, hogy kreatív, biztonságos és felhasználóbarát alkalmazásokat gyártsanak. Innen már csak pár lépés hiányzott a virtuális alkalmazásbolt megvalósításához.

Az iTunesnak köszönhetően az Apple már tisztában volt azzal, hogyan zajlik az eladás, a tranzakciók, illetve hogyan tudnak mindenkinél jobban digitális termékeket szolgáltatni nemzetközi színtéren. Továbbá a Mac fejlesztők is megerősítették a vezetőséget abban, hogy a kezdeti fázisban eladott App Store alkalmazások, bár kizárólag a funkcionalitás ellenőrzésére szolgáltak, kiváló felhasználói élményt nyújtottak. Ezáltal igen magasra tették a mércét a jövő iOS alkalmazásai számára.

Bejelentés hihetetlen sikere

2008. július 10-én tehét 62 országban és 500 alkalmazással a “fedélzetén” jelentette be a cég az App Store-t. Ma ez a szám nevetségesen kevésnek tűnhet, de akkoriban tényleg elképesztő volt. A letöltések száma már a kezdetekkor rendkívüli ütemben emelkedett. Az első hétvégén megközelítőleg 10 millió letöltést generáltak a felhasználók, és további 100 milliót a következő 3 hónapban. 2009 áprilisára ez a szám elérte az 1 milliárdot és júniusra – alig egy évvel később – a felhasználók már 50 000 alkalmazásból válogathattak a boltban. Olyan hihetetlen mértékű sikerelt könyvelhetett el magának a cég, amire még maga sem számított. Egy Wall Street Journalnek adott 2008 augusztusi interjújában Jobs azt nyilatkozta, hogy az Apple nem számított, arra, “hogy ilyen nagy” lesz az App Store. “A mobilipar még sosem látott ilyet” – mondta.

Az első évek

2009-ben az Apple bemutatta az alkalmazáson belüli vásárlások opciót (in-app purchases, IAP) ami lehetővé tette a felhasználók számára, hogy a letöltött alkalmazásban további várálásokat intézhessenek, melyekkel különöző funkciókat lehet feloldani. Ezzel az opcióval a felhasználól először felfedezhették az adott app rejtelmeit, anélkül, hogy meg kellett volna vásárolniuk azt. Továbbá két évvel később, 2011-ben a felhasználók már elő is fizethettek alkalmazásokra. Ez az üzleti modell vált azóta a legnépszerűbbé a felhasználók körében és a legjobb módszer a rra, hogy a fejlesztők monetizálni tudják az alkalmazásokat.

2010. októberében az Apple bejelentette a Mac App Store-t, ami lényegében ugyanazt nyújtatta, mint az App Store, csak épp macOS-en. A hivatalos megjelenés 2011. januárjában volt, a Mac App Store az új 10.6.6 Snow Leopard frissítéssel debütált. De 2010 nem csak ebből a szempontból volt felejthetetlen az Apple számára: akkoriban jelent meg az iPad is. Ez pedig újabb lehetőséget jelentett a fejlesztőknek, hiszen tableten még élvezetesebb volt használni az alkalmazásokat a képernyő miatt is.

2013. júniusában a fejlesztői konferencián az Apple bemutatta az App Store “Gyerekek” részlegét. Az új részben életkor szerint behatárolt appokat tölthettek le a szülők és gyerekek – az új funkció a 2013. szeptemberében debütált iOS 7-tel jelent meg.

További mérföldkövek

Az első Apple Watch 2015-ben jelent meg a HealthKittel együtt – ezzel pedig egy új hullám indult meg a fejlesztők körében: egészséggel, fitnesszel és wellnesszel kapcsolatos alkalmazásokat dobtak piacra, melyek innovatívabbnak, intelligensebbnek és interaktívabbnak tűntek. Az Apple Watch egyébként is azzal a céllal született meg, hogy a felhasználók hű társa legyen a mindennapokban, főleg ha sportról vagy személyes edzésről van szó. Azóta pedig kvázi szimbolikussá nőtte ki magát a wearables kategóriában, hiszen inspirálja a felhasználókat, hogy sokkal aktívabb, egészségesebb és tudatosabb életmódot folytassanak. Ennek köszönhetően természetesen az ilyen appok is rendkívül népszerűvé váltak.

2017-ben az Apple bemutatta az ARKIt 1.0-át – a kiterjesztett valóság platformot iOS készülékekhez, ami lehetővé tette a felhasználók számára, hogy rendkívül részletes AR élményt fejlesszenek. Az ARKittel az iOS a legnagyobb AR platformmá vált a világon, egyúttal pedig több száz millió iPhone és iPad felhasználónak nyújtottak teljesen új élményt.

Ugyanabban az évben az Apple egy teljesen új App Store-ral rukkolt elő az iOS 11 megjelenésével. Az új design a szerkesztői tartalmakra, a napi kiemelt tartalmakra és “az átláthatóbb és színesebb kezelőfelületre” tette a hangsúlyt. Az iOS 11-gyel az Apple megszabta, hogy minden alkalmazásnak 64-bites arkitektúrát kell támogatnia, emiatt pedig cirka 180 000 régi appnak kellett távoznia a boltból. A 32-bites appok kiiktatása macOS rendszeren is elkezdődött és a macOS Catalina hivatalos megjelenésével fejeződik be, hiszen a legújabb rendszer már nem fogja támogatnak a 32-bites arkitektúrával rendelkező alkalmazásokat.

Habár 2 200 000 iOS alkalmazást számoltak az App Store-ban idén februárban, az iOS appok száma jelentősen csökkent az elmúlt pár évben. Főként az Apple újonnan bejelentett szabályai miatt kellett törölni egy csomót: régi alkalmazásokat, melyek többé már nem kompatibilisek, alkalmazásokat, melyek lemásoltak más alkalmazásokat, vagy olyanokat, melyek olyan lehetőségeket kínálnak, amik nem szükségesek az iPhone-ra, pl. Antivírusok. Ez azt jelenti, hogy bár a számok néha zuhannak, az alkalmazások minősége az App Store-ban csak felfelé tendál.

Az összefoglaltaknak köszönhetően az App Store töretlenül a legnépszerűbb alkalmazásboltok egyike a piacon és kiváló élmény biztosít Apple felhasználók sokaságának. Nem csoda hát, hogy Steve Wozniak, az Apple társalapítója szerint az App Store az Apple legfontosabb találmánya. Azért egy olyan cégnél, aki többek között bemutatta az Apple II, iMac G3 és iPhone ezt kicsit túlzás lenne kijelenteni, nem?

Forrás: https://imagazin.hu/11-eves-az-app-store-sikertortenet-a-kezdetektol/
Szólj hozzá