Bang & Olufsen: életérzés már 92 éve
Megannyi termékét teszteltük már a B&O PLAY-nek, mindig nagy megelégedéssel. Eljött az ideje, hogy ne csak a termékekről, hanem magáról a vállalatról is beszéljünk egy kicsit, hogy bemutassuk, mitől olyan karakteresek a műalkotásszámba menő készüléke
Egy évszázad esszenciája
Meglepő lehet, de a Bang & Olufsen közel egy évszázada, 1925 óta látja el a minőségi, olykor extravagáns, de jellegzetesen skandináv termékeivel az erre fogékony közönséget. Mi elsősorban az audióeszközeik miatt ismerjük, de a vállalat, története során a szórakoztató elektronikai készülékek egész spektrumán végigjárt már, volt itt a tévétól kezdve a rádión át a telefonig minden.
A dán céget Peter Boas Bang és Svend Olufsen alapította, értelemszerűen a név is innen ered. Mindketten a Technical University of Aarhus villamosmérnöki karán végeztek, és egyformán megszállottak voltak a rádiózásban, amely ekkoriban még igencsak gyerekcipőben járt.
Már az alapítás is igen érdekesen alakult. Miután Bang visszatért Amerikában tett látogatásából, Olufsennel együtt kivonultak az Olufsen család birtokára és kísérletezésbe kezdtek. A cégalapításhoz azonban még nem volt elég tőkéjük, így Svend anyja, Anna a birtokon folytatott tojásbizniszből kalapált össze annyi pénzt, hogy létrejöhessen a ma is ismert márka. Innentől kezdve elsődlegesen Olufsen felelt az üzleti vonatkozásokért, míg Bang tovább folytatta a kísérletezést a rádióval.
Egész hamar, már 1927-ben elő is rukkoltak első, kereskedelmi forgalomban is kapható termékükkel, egy rádiókészülékkel, amelyet váltakozó árammal is meg lehetett hajtani. Ez akkortájt igen nagyszámba ment, tekintve, hogy odáig a készülékek leginkább csak elemről lehetett működtetni. Az első sikereket sorra követte a többi, a 30-as, 40-es években gyártottak hangrögzítő berendezéseket a filmiparnak, plafonra szerelhető hangszórókat cirkuszoknak, de még harcijárműveket is. Na meg a már akkor is ikonikussá váló, Beolit 39 rádiókészüléket.
Mindezek ellenére, a vállalkozás pénzügyileg még koránt sem volt különösebben sikeres. Sőt, a II. világháború kitörésével egyre több nehézséggel kellett szembenézniük. Miután a vezetőség megtagadta az együttműködést a náci Németországgal, pár szimpatizáns porig égette a Gimsingben található gyárukat. Valahogy végül kievickéltek a megpróbáltatásokból, újraépítették a gyárat, majd 1955-ig elektromos borotvák értékesítésével foglalkoztak. Na meg természetesen tovább folytatódtak a kísérletezések a rádióval, de bejött a profilba a televíziózás is és más hasonló ágak.
Bár nagyon fiatalon, 1949-ben elhunyt Olufsen, majd nem sokkal később, 1957-ben Bang is, a vállalat működése nem állt meg. 1990-ben megnyitották első saját márkaboltjaikat, hogy az emberek közvetlenül tőlük vehesség meg a termékeket, amik eddigre már nem különálló audióalkatrészek voltak, hanem egybeépített kompakt hangrendszerek. Ezek a készülékek annak ellenére is sikeresek tudtak lenni, hogy már akkor is a piaci átlag fölé árazták be őket. A fő profil maradt a következő 20-30 évben is, legmodernebb eszközeiket mi is rendszeresen teszteljük.
Skandináv letisztultság
A B&O, mint láthattuk, rengeteg innovatív készülékkel, és innovatív ötlettel állt elő az évek során. Nem ismertek technológiai korlátokat, mert ami felmerült, azt áthidalták. Ez hamar odavezetett, hogy a zeneipari reputációjuk egyre nőtt, legfőképp annak köszönhetően, hogy nagyon korán ráálltak a dánul Ærlig musikgengivelse, azaz a “High Fidelity” vonalra. Például a hangminőség javítására, már akkor alkalmazták a legújabb pszichoakusztikai eredményeket, amikor az egész diszciplína még csak kialakulóban volt.
Ahogy akkor, úgy ma sem csak a kiváló hangminőség jellemezte a márkát. A dizájn legalább ugyanennyire része az életérzésnek, amit a vállalat közvetít már a kezdetek óta. Az első nevesebb dizájner, aki a Bang & Olufsen-hez érkezett Ib Fabiansen volt, aki többek közt olyan termékeket tervezet a cégnek, mint a BeoCord Belcanto kazettás hangrögzítő, vagy a Horisont de Luxe álványos guroló TV.
Ahogy nőtt a márka népszerűsége és elismertsége, úgy tudtak egyre nevesebb formatervezőket magukhoz csábítani. Az 1960-as években két legenda is csatlakozott a vállalathoz, Henning Moldenhawer és Jacob Jensen személyében. Főleg utóbbiról érdemes részletesebben megemlékezni. Jensen azon felül, hogy több mint 200 termék tervezésében vett részt, lefektette az alapjait annak, amitől ma B&O a B&O. Gyakorlatilag műalkotásokat tervezett, amelyek nem mellékesen még elképesztő minőségben is szóltak. Nem csoda, a ’70-es évektől kezdve sorra zsebelte be a cég a legkülönfélébb dizájn díjakat.
Jensen, elsősorban a Bang & Olufsen-es munkái által úttörőjévé vált a funkcionalista minimalizmus irányzatának, aminek köszönhetően oszlopos tagja lett a mozgalomnak Dániában. Ő az, aki a B&O megjelenését annyira jellegzetesen skandinávvá tette.
Ennek a hagyománynak a követői a márka mostani dizájnerei is. Közülük a méltán legismertebb Cecilie Manz. Az 1972-es születésű hölgy hasonló kaliber manapság, mint Jensen volt anno. Manz nem csak a B&O számára tervez, alkotásai azon felül, hogy kismillió díjat zsebeltek már be, rendszeresen ott vannak a világ leghíresebb múzeumaiban, nevesebb kiállításain. Pohárkészlettől, késig, bútorig mindennel foglalkozott már, no meg persze számos B&O termékkel is. Az ő kezenyomát viseli magán többek közt az A1, az M3, az A2, a Beolit 12 és 15, vagy az M5 is.
Nem mehetünk el Jakob Wagner mellett sem, aki szintén az egyik legismertebb ma élő tervezők közé tartozik. Nem meglepő módon ő is a dán stílus szerelmese és népszerűsítője is egyben. Ennek ellenére számos országban megfordult már, aminek dizájniskoláiból mindig magával hozott egy kis inspirációt. Természetesen ő is rengeteg díjjal rendelkezik, Propel tálalátétje pedig még a híres New York-i Museum of Modern Art gyűjteményébe is bekerült. Az ő nevét dicséri például a H2, 3, 6, 8 és 9 formaterve is, de az A6 és a nemrégiben debütált E8 külalakját is ő álmodta meg.
Óriások vállán
A Bang & Olufsen még a Jacob Jensenes időkben hét elvet szögezett le, amelyekre a filozófiájukat alapozzák, és amelyek meghatározzák a vállalatot azóta is:
hitelesség, vízió, szavahihetőség, otthonosság, esszencialitás, egyediség, találékonyság.
Azt hiszem, a jelenkori B&O (és leányvállalata a B&O PLAY) nem hazudtolja meg 92 éves történelmét, termékeikben a mai napig benne van minden olyan alapelem, amelyek naggyá tették a márkát. Valószínűleg Peter Bang és Svend Olufsen is meg lenne elégedve, ha egy pillantást vethetnének örökségükre…
Ha kedvet kaptál a B&O PLAY termékekhez, az iSTYLE-ban találsz belőlük bőven, ráadásul nem kevés most akciós is. Ha tesztjeinket szeretnéd olvasni róluk, itt egy helyen találod az összeset.